Gåvoshop
Varukorg
Din varukorg är tom

Uttalande av ordförande på Svensk Barnkardiologisk förening

Vi på Hjärtebarnsfonden har med anledning till denna artikel fått ett uttalande av ordförande på Svensk Barnkardiologisk förening angående oro för ökad blödnings- och blodproppsrisk vid covid -19 infektion hos hjärtsjuka barn,

Efter ett drygt år med covid-19 pandemi, kan vi konstatera att hjärtsjuka barn drabbats av lindriga symtom av infektionen i sig.

I sällsynta fall kan barn drabbas av en kraftig inflammatorisk reaktion, sk ”multisystem inflammatory syndrome in children” (förkortas som MIS-C), ca 2 – 6 veckor efter en covid-19 infektion.
Vi har inte sett att hjärtebarn skulle ha en ökad risk att drabbas av detta inflammatoriska tillstånd. Vid MIS-C kan man se en påverkan på koagulationssystemet, dvs kroppens förmåga att stilla blödningar och bilda blodproppar.

Vid MIS-C ges idag blodtunnande medicinering i tillägg till intensiv inflammationsdämpande behandling, vilket har givit goda resultat. Sammanfattningsvis har vi inte sett problem med ökad blödnings- eller blodproppsbenägenhet vid primär covid-19 infektion hos barn i Sverige (frågan har ställt till Barnhjärtcentrum i Göteborg, Lund, Stockholm och Umeå samt till barnkoagulation på Karolinska Universitetssjukhuset, Stockholm). Inte ens de barn som har hjärtfel som är förknippade med en ökad blodproppsrisk, har uppvisat problem med ökad blödnings- eller blodproppsbenägenhet.

Hälsningar med hopp om ljusare tider
från Svensk Barnkardiologisk förening genom ordförande :
Maria Sjöborg Alpman Barnkardiolog Barnhjärtcentrum Stockholm – Uppsala Karolinska Universitetssjukhuset