Navigering

Tips: Så kan skolan bli lättare för hjärtebarnen

 

  • Många barn och ungdomar med hjärtfel klarar kyla sämre än andra barn. Se om det finns varma bassänger att träna simning i. Låt barnet vid behov vara inomhus på rasterna under den kalla årstiden.
  • Hjärtebarn behöver lugn och ro i klassrummet. Att sitta i mitten ökar oron, att sitta i en hörna gör att man känner sig tryggare och kan koncentrera sig bättre.
  • Se till att barnet har en bekväm sittställning i klassrummet. Skaffa en anpassad arbetsstol.
  • Att behöva gå långa sträckor under skoldagen kan tära på hjärtebarnens energi. Ordna så att barnet inte behöver förflytta sig längre sträckor i onödan.
  • Se till att barnets klassrum ligger nära exempelvis mat- och gymnastiksalar. Låt det vid behov använda förflyttningshjälpmedel om det ska gå längre sträckor. Erbjud skjuts i samband med friluftsdagar och utflykter.
  • Att simma 200 meter är en tuff utmaning om man har hjärtfel. Om barnet får simma etappvis brukar det gå lite lättare. Att lära sig flyta kan vara en alternativ övning till simningen.
  • Rörelse syresätter hjärnan. Avbryt vid behov lektionen för lite lättgympa. Det är bra för både kropp och knopp.
  • Hjärtebarn behöver ofta tid för återhämtning efter fysisk aktivitet. Det kan därför vara bättre att ha idrottslektionerna på eftermiddagen än på förmiddagen.
  • Hjärtebarn behöver mer tid på sig och är inte alltid lika snabba som sina kamrater. Ge dem ett försprång och låt dem gå på lunch lite före – då hinner de också vara med på
    rasten efteråt.

 

Källa: Arbetsterapeut Helen Svahn, Skolverket, Hjärtebarnsfonden, Specialpedagogiska skolmyndigheten, med flera.

 

Text: Mikael Bergling

Foto: Shutterstock