fbpx
Gåvoshop
Varukorg
Din varukorg är tom

Abby Priest vill skapa fler kampanjer för alla hjärtebarn

Abby Priests, reklambyrån som på två år producerat tre starka kampanjer och skapat ovärderlig uppmärksamhet för Hjärtebarnsfonden – och som nu har siktet inställt på att skapa fler kampanjer för alla hjärtebarn.

Oskar Hellqvist, delägare och creative director på Abby Priest, med kollegan Louise Ljungberg, vice vd samt PR-ansvarig.

Deras mål är att fler ska höra talas om Hjärtebarnsfonden och känna till hur vanligt det faktiskt är att födas med hjärtfel. De vill också bidra till att forskningen förs framåt.

– Att kreativ kommunikation kan skapa förändring är fantastiskt, säger Louise Ljungberg, vice vd på Abby Priest samt PR-ansvarig i projektet. Byrån har skapat en strategi som utgår från verkligheten, där en riktig familj och deras berättelse är i fokus. Och det har inte varit några problem att hitta familjer som vill vara med i kampanjerna.

– Det är så otroligt häftigt, alla har ett sånt engagemang och vill hjälpa till. Det är medlemmarna i Hjärtebarnsfonden som gör det verkliga jobbet, säger Oskar Hellqvist, delägare och creative director på Abby Priest.

Byrån har skapat en strategi som utgår från verkligheten, där en riktig familj och deras berättelse är i fokus.

Eftersom byrån inte tjänar några pengar på kampanjerna finns det ingen budget bakom. Men det har inte stoppat produktionen. – Det har slagit mig att människan på riktigt är god. Alla som vi har behövt hjälp från har hjälpt till. Det har varit otroligt fint, säger Louise.

Byråns engagemang startade för två år sedan och föll sig naturligt. Oskar Hellqvist har nämligen själv två söner med hjärtfel. – Jag minns första gången, när Frans som nu är sex år föddes. Vi var precis på väg hem och jag var upptagen med hur livet som förälder skulle bli när vi i stället för att åka hem fick kasta oss in i bilen ner till Lund, medan Frans fick åka flygplan, berättar Oskar.

När barn nummer tre, Bo som i dag är 14 månader gammal, föddes hade han samma hjärtfel som sin storebror. Där och då, när känslan av maktlöshet blev för stor, skrev Oskar ner idéen till den första kampanjen för Hjärtebarnsfonden. – Jag ville göra något och frågade Hjärtebarnsfonden om vi fick samla in pengar till dem, berättar han.

Det var starten på ett samarbete som inte har något slut och för byrån har det haft en värdefull betydelse.

– Det känns väldigt bra att använda sin kunskap till att skapa förändring och de här projekten för hela byrån samman, säger Oskar.

Läs mer om Oskars engagemang och bakgrund här.

Vill du vara med och bidra till Hjärtebarnsfondens arbete? Läs mer om olika sätt att bidra på här.