fbpx
Ge en gåva

Ella är guchare – och personlig tränare

Ella Sten älskar att lyfta tungt, men att träna styrke­lyft som guchare är en balansgång. På grund av hjärtfelet kan hon inte tävla. I stället har hon hittat sin nisch som personlig tränare och kostrådgivare. 

Ella Sten är guchare och styrketränar

Järfälla Atletklubb huserar i ett klassiskt källargym med spegelklädda betongväggar, sliten heltäckningsmatta och lysrör i taket.

− Det är inte som ett vanligt gym. Man blir lite som en familj, säger Ella Sten.

Hon kom till klubben år 2018. Målet var att börja tävla, men de planerna satte läkarens rekommendationer tvärt stopp för.

− Jag gillar att vara bäst så det är tråkigt att jag inte kan bli det. Kanske kan jag träna någon annan i stället, som kan bli världsmästare. Då kan jag leva ut min dröm genom den personen, säger hon.

Hon skrattar men blir allvarlig igen och förklarar att beskedet om att hon inte får tävla verkligen tog hårt.

− Det är kanske svårt för någon som inte brinner för träningen att förstå, men jag blev väldigt ledsen och besviken, säger hon.

Det finns olika typer av hjärtfel och hur mycket livet påverkas beror på diagnos och behandling. Ella Stens hjärtfel heter Fallots tetrad och det betyder att hon har tre fel. När hon föddes saknade hon helt kärlet från höger kammare till lungpulsådern. Hon saknade även en stor del av väggen mellan höger och vänster kammare och stora kroppspulsådern satt fel. Hon opererades akut när hon bara var två veckor gammal. När hon var två år opererades hon igen och när hon var 13 fick hon en ny klaff.

− Det är häftigt vad man kan göra medicinskt. Klaffen kommer från en ko, och jag har ett kärl från en mänsklig donator. Det är gott och blandat här inne, säger hon och pekar mot hjärtat.

Trots att hon har ett ganska allvarligt hjärtfel märker hon inte av det till vardags, förutom i begränsningarna när det gäller träningen. Läkaren rekommenderar ”måttlig fysisk ansträngning”, men måttlighet är inte precis Ella Stens paradgren.

− Jag är inte måttlig på något sätt, säger hon.

Hon berättar att hon var på vippen att helt sluta med styrkelyft när hon insåg att hon inte skulle få tävla.

− Självförtroendet åkte rakt ner i marken. Bom! Innan kände jag mig jättestark och älskade att vara på gymmet men då efter beskedet kände jag mig som världens svagaste människa, säger hon.

Det var de andra i atletklubben som fick henne att komma tillbaka.

− De hörde av sig och undrade vart jag hade tagit vägen.

Just i dag är det inte så många andra på plats i lokalen, men då och då hörs dunsar och skrammel från vikter som släpps mot golvet. Ella Sten visar lite av vad hon brukar göra när hon tränar. Hennes favoritövning är bänk­press. Hon lyfter av skivstången från ställningen, sänker ner den mot bröstet och pressar upp den igen.

Genom jobbet som personlig tränare vill hon hjälpa andra att nå sin högsta potential.

− Det låter klyschigt, men jag älskar att se någon lyckas, säger hon.

Hennes nystartade företag inom personlig träning och kostrådgivning är nischat mot styrkelyft. Hon vänder sig också särskilt till personer med olika typer av hjärtproblem.

− Jag vill hjälpa andra att hitta balans i träningen, säger hon.

Hennes bild är att det fortfarande finns ganska lite kunskap om hur man ska tänka kring träning när man har medfött hjärtfel. Å ena sidan uppmuntras man att träna. Å andra sidan varnas man för att ta i för hårt. Träning kan lätt kännas komplicerat, tror hon. Själv har hon alltid tränat mycket, ända sedan hon var barn. Först var det cirkus och discodans, och när hon fyllde 15 började hon på gym.

Träningen har blivit en självklar del av livet men för många som föds med hjärtfel är det inte så, upplever hon.

− Många uppmuntras inte att ägna sig åt fysisk aktivitet. Föräldrar är ofta rädda och vill helst inte att deras barn ska träna. Jag förstår oron, men att sitta stilla är inte heller bra. Hjärtat mår bra av träning, säger hon.

Framöver finns det planer på att hon ska hålla träningspass för barn med hjärtfel i samarbete med Hjärtebarnsfonden.

− Jag ser verkligen fram emot det! Vi kommer inte lyfta tungt så klart. Det ska inga barn göra. Tanken är att vi ska göra olika lätta övningar, säger hon.

Om man som guchare vill komma igång med träningen, men känner sig osäker på vad kroppen klarar, tycker hon att man ska börja att prata med sin läkare.

− Förhoppningsvis kan det ge besked som gör att du vågar lite mer. Många oroar sig i onödan, säger hon.

Hon tycker också att det kan vara bra att träffa en fysioterapeut som är specialiserad på hjärtat.

Att strunta i att träna tycker hon inte är ett bra alternativ. Då går man miste om både positiva hälsoeffekter och glädjen i att röra på sig, förklarar hon.

Hon berättar att träningen för hennes egen del fungerar som en ventil där hon släpper ut överskotts­energi och hittar fokus. Träningen ger också omedelbar glädje, tillägger hon.

− Det frigörs endorfiner. Efteråt får du en känsla av att du äger hela världen.

Ellas tre bästa tips för hur du kommer igång

  • Fråga läkaren hur du ska träna med tanke på ditt hjärtfel. Gör ingenting som du känner dig osäker på.
  • Ta hjälp av en fysioterapeut som är specialiserad på hjärtat.
  • Sluta inte när du väl har börjat! Det kan kännas motigt och ibland är utvecklingen långsam, men ge det lite tid så kommer du att få effekt.

Ellas tre bästa tips för hemmaträning

  • Hitta övningar som passar för dig. Det går att sätta ihop ett helt pass som du kan göra hemma, och du behöver ingen särskild utrustning.
  • Se till att du har rätt teknik. Ta gärna hjälp av en personlig tränare om du är osäker på hur en övning ska göras.
  • Använd en timer. Du kan till exempel bestämma att du ska göra benböj i 90 sekunder.

Läs artikeln om fotbollsstjärnan Kevin som också är guchare och tränar här.

Läs artikeln om Patrik som är guchare med pilotdrömmar här.

Fotbollsstjärnan Nils-Eric Johansson har levt med ett medfött hjärtfel under hela sin framgångsrika karriär. Nu behöver han lägga av på grund av sitt hjärtfel. Läs artikeln här.