fbpx
Ge en gåva

Visby IBK sponsrar i år igen

Hasse Pedersén, marknadschef för Visby IBK som förra året drog in över 100 000 kronor till förmån för Hjärtebarnsfonden på en kväll – och nu siktar på att göra en repris av Hjärtebarnsmatchen.

När Visby Innebandyklubb i fjol bestämde sig för att samla in pengar till ett välgörande ändamål satte föreningen upp två kriterier. Ett fokus på barn var viktigt, och man ville gärna hitta en koppling till klubben. Den fann man i form av Albin, spelaren Mattias Janssons son, som föddes med hjärtfel. Visby IBK valde Hjärtebarnsfonden för att i nästa steg spela sin seriematch mot Pixbo i november med hela överskottet vikt för ändamålet.

– Inför matchen bad vi våra partners att bjuda på inträdet genom att lägga ett par kronor vardera per åskådare som kom. Med deras godkännande använde vi också Mattias och Albin i marknadsföringen.

Ett stort antal företag ställde upp och publiksiffran landade på drygt 1 400 personer. Efteråt kunde Visby IBK lämna över en check på 112 717 kronor till Hjärtebarnsfonden.

– Succé. Det kändes riktigt bra. Våra supportrar och partners tyckte att initiativet var toppen och gillade att vi vågade göra något annorlunda, säger Hasse Pedersén.

Kort efter eventet bestämde klubben att försöka överträffa sig själv och började skissa på en uppföljning 2020.

– Målet är att checken ska öka. Vi vill ge minst lika mycket till, och ska spela åtminstone tre hjärtebarnsmatcher. Det var först när vi började sälja in matchen som vi fattade hur vanligt det är med barn som fötts med hjärtfel. Det visade sig att vi träffade på flera som hade en son, dotter eller syskonbarn och så vidare.

Årets match hade spikats till 25 november mot dragplåstret Djurgården. Då kom coronapandemin.

– Vi vet inte hur det blir med restriktionerna, i dag får vi spela med 50 åskådare, men har bestämt oss för att genomföra hjärtebarnsmatchen i någon form under säsongen.

Klubben hoppas in i det längsta på att publiktaket ska höjas och matchen flyttas därför fram till efter årsskiftet.

Läs mer om hur ditt företag kan bidra i kampen mot medfödda hjärtfel här.

Läs om vilka företag som sponsrade Hjärtebarnsfonden i februari här.